Translate

6 Haziran 2014 Cuma

Şerbet/Şurup Hazırlama

Şerbeti/şurubu nasıl yaptığımı anlatmak istiyorum. Belki bir yerlerde hata ya da eksiklik varsa bilen birilerinin uyarması faydalı olur. Ancak şunu da belirtmeliyim ki yaptığım şerbet ile ilgili arılar üzerinde bir yan etki görmedim ayrıca şerbetin tümünü silip süpürüyorlar.

Şimdilik 500 ml (1+1) şerbet hazırlıyorum. Yani bir ölçek su bir ölçek de şeker. "Ölçek" ifadesi ağırlığı değil hacmi ifade ediyor. 500 ml'lik su-şeker çözeltisi (şerbet) için 500 ml'lik su kullanılır. Aynı hacimde de şeker kullanılır. Şeker suyun içinde tamamen çözünür. 



Suyu ve şekeri ölçmek için ölçekli su sürahisi kullanıyorum. Su seviyesini 500 ml'nin biraz üzerinde tutuyorum. Zira suyu kaynatırken biraz buharlaşma olacak.



Önce suyu tencereye koyup kaynatıyorum. Kaynamaya başlayınca hemen altını kapatmıyorum bir kaç dakika daha kaynamasını bekliyorum. Sonra kaynamış suyun soğumasını bekliyorum, ta ki parmağımı yakmayacak sıcaklığa erişinceye dek.


Sonra su ile aynı hacimde olacak şekilde yine ölçekli su sürahisi ile şeker miktarını ölçüyorum.


Ölçtüğüm şekeri daha önceden kaynatmış olduğum ve soğumaya bıraktığım ılık suyu içeren tencereye döküyorum. Ve şeker suda iyice çözünene dek yemek kaşığı ile karıştırıyorum.


Şeker tamamen çözündüğünde şerbet servise hazır olmuş oluyor. Su ne kadar soğuk olursa şekerin çözünmesi de o kadar zor oluyor. Dikkat edilecek en önemli husus şekeri suyla birlikte kaynatmıyoruz.

Arılar yakında olduğundan dolayı tencerenin kapağını kapatıp götürüyorum. Aksi halde bir bidona ya da pet şişeye koyup götürmek daha kullanışlı olacaktır.

Bu arada şunu da belirtmek lazım ki bir ölçek suya bir ölçek şeker, mum örmeye teşviktir. Yani erken ilkbahardaki ilk beslemeden sonraki besleme şeklidir. Bu zaman diliminde polen gelişi vardır. Ancak nektar yetersizdir. Bu nedenle verdiğimiz (1+1)'lik şerbeti yiyebilir. Dışarıdan getirdiği nektarı ise depolayabilir.

Eğer hangi ölçekte şerbet yapacağınızı bilmiyorsanız Arıcılık Kursu - 5.Gün notları arasında "İlkbahar beslemesi" adlı konuyu okumanız faydalı olabilir.




Hiç yorum yok: